Zonder houding loop je verloren.
De biljartacademie in Oegstgeest kan zich verheugen in een ruime belangstelling. Vrouwen, met belangstelling voor biljarten, kunnen kostenvrij biljartles krijgen. Pas bij voldoende kennis en biljartvaardigheid worden zij met voldoende vertrouwen doorverwezen naar de reguliere biljartclubs in de regio. De eerste groep van drie dames is regelmatig in het centrum te vinden, om op woensdagavond een uur biljartles te volgen. In de lesvrije week oefenen ze met elkaar de behandelde lesstof. Daarin vormt de biljarthouding een wezenlijk onderdeel, om tot speelresultaat te komen.
Onder de leerlingen die biljartlessen willen volgen zijn er enkele spelers met een drempel. Het lukt hen maar niet, om ondanks ruime en duidelijke aanwijzingen, een goede houding voor de afstoot te hanteren. De achterhand zwaait uit, het lichaam blijft te ver van de keu, het hoofd komt niet goed boven de keu. De basisregels kennen ze wel. Toch staat de afstoot helemaal los van de gewenste regelmatige voorbewegingen. De laatste stoot/klap is dikwijls veel intensiever dan gewenst. De hele ritmiek van de stootvoorbereiding wordt losgelaten. Alsof dat allemaal niet telt, om rust, regelmaat en speelritme te vinden.
Er kan gerust gesproken worden van eigen-wijsheid. Het is het goed recht een docent om bij een verzoek tot een nieuwe serie van vijf vervolglessen de leerling te wijzen op de belemmering om met hem/haar verder te kunnen. Waar geen wil is, is goede weg te vinden. Het is ook beter om enige tijd met 1 docent te werken. Soms loopt een zoekende biljarter van hot naar her om te hooi en te gras wat kennis en adviezen bij elkaar te sprokkelen.
Zonder wederzijds vertrouwen is een goede opbouwende ontwikkeling niet mogelijk. Het is mij overkomen, dat ik een leerling na een half uur een consumptie aanbod. In het vervolggesprek heb ik hem verduidelijkt, dat we niet verder konden werken. Hij maakte op elke situatie voorbehoud, sleepte er alles en iedereen bij en vond eveneens zijn persoonlijke minstens zo bruikbaar als het aangereikte speelmodel. Dit komt niet veel voor.
Wel te zien is, dat lesklanten zonder herhalingsoefeningen en een oefenplan, makkelijk dreigen terug te glijden naar oude foutieve gewoontes. Dan is het lesbiljarten weggegooid geld voor de betrokkene. Lessen in een groepje kan een steuntje geven, door met elkaar de oefenstof door te nemen op een clubavond of afgesproken oefenavond. Zo blijkt ook het volgen van biljartlessen door een gelijkmatige moyennegroep, op verenigingsniveau een goede keus kan zijn. Iedereen werkt met de zelfde uitgangspunten en beschikbare oefenstof. Je corrigeert en stimuleert elkaar. Een positieve ontwikkeling doormaken, vraagt nieuwe aanvullende kennis, verruimende informatie en extra inoefening.
Zo kom ik terug naar mijn beginstelling. Zonder een goede houding bij de afstoot, roep je zelf een blokkade op om je biljartontwikkeling op gang te krijgen. Kennis hebben van is van belang, maar goed uitvoeren is van essentieel belang.
Prettige biljartavonden toegewenst,
Cas Juffermans – Oegstgeest.