Naast de basisregels voor het diamondsysteem, bestaan er nog diverse varianten, waarbij het richtpunt berekend kan worden. Achtereenvolgens zijn dat systeem Schäfer, het Plussysteem, dubbele voorband over kort, dubbele voorband over lang en tenslotte de Kraker. Veel plezier bij het bestuderen van deze patronen.
.
Schäfer
Wijze van spelen
Balhoogte: | Midden bal |
Effect: | Twee pommeranses tegeneffect |
Keuvoering: | Zo vlak als mogelijk |
Stootsterkte: | Doorgaan met de keu |
Beperkingen
De toe te passen methode is afhankelijk van de positie van de speelbal op het biljart. Ligt deze 0.5 en 1.5 diamondafstand vanaf de hoek van het biljart dan moet men de zgn. “spiegelmethode” gebruiken. Ligt de speelbal tussen 1.5 en 3 merktekens uit die hoek dan moet men de stoot berekenen. De aanspeelbal moet tussen een 0.5 en 1.5 merkteken uit de bovenhoek liggen.
Eerste methode: Spiegelmethode
- Bepaal de afstand tussen het raakvlak van de lange band en de binnenkant van de aanspeelbal.
- Meet/schat eenzelfde afstand vanaf de binnenkant van de lange band in tegenovergestelde richting.(Alsof er een spiegel tegen die band geplaatst is.)
- Bepaal met behulp van de keu een lijn door het denkbeeldig gespiegelde punt en de speelbal. Bij het onderstaande voorbeeld moet men op ongeveer 2.5 merkteken uit de hoek richten. Het contactpunt van bal met de lange band ligt tussen het derde en vierde merkteken.
Tweede methode: berekening
- Bepaal de waarde van A door het vershil te bepalen tussen binnenkant lange band en binnenkant aanspeelbal
- Bepaal de waarde van B door de afstand te bepalen tussen binnenkant korte band en het hart van de aanspeelbal
- Schat zo goed moeglijk het punt Richtpunt op de lange band.
- Bepaal de waarde van C op de korte band door een lijn door het geschatte punt V en de speelbal te trekken. Het snijpunt met die lijn en de korte band geeft de waarde van C
De werkelijke waarde van het punt V, het mikpunt op de lijn die door de merktekens getrokken kan worden en niet het raakpunt aan de binnenkant van de bal, is als volgt te berekenen:
Vertrekpunt = Richtpunt * Aankomst
Vertrekpunt = 2*8 + 4 = 20
Opmerking:
ondanks bovenstaande hulpmiddelen blijft het een lastig en uitdagend patroon.
Vaak moet het een of ander aangepast worden in het diamondsysteem dan wel in het puntensysteem.
.
.
Plussysteem
Wijze van spelen
Balhoogte: | Midden bal |
Effect: | Twee pommerance diktes |
Keuvoering: | Zo vlak als mogelijk |
Richtpunt: | Berekend punt |
Stootsterkte: | Rustig doorgaan met de keu |
Er bestaan verschillende methodes die men het “plussysteem” noemt. Sommige zijn alleen geldig aan de bovenzijde van de lange band anderen weer aan de onderkant. Voor sommige systemen zijn allerlei compensaties nodig voor anderen weer een graad in de wiskunde.
Het systeem dat hieronder gepresenteerd wordt heeft de eigenschap relatief simpel te zijn en is toepasbaar op een groot gebied van het biljart.
Dit “plussysteem” is toepasbaar als het vertrekpunt tussen de 2e en de 7e merkteken van de lange band ligt.
Als het vertrekpunt tussen de 2e en 5e diamond ligt dan begint de nummering op de korte band bij 1 (gezien vanaf de hoek) tot 5 voor de middelste diamond.
Als het vertrekpunt tussen de 5e en de 7e merkteken ligt, dan loopt de nummering op de korte band van 0 naar 4.
De telling aan de lange band is hetzelfde voor het vertrek- en het aankomstpunt.
Berekeningswijze
De formule die hiervoor wordt gebruikt:
Richtpunt = Aankomstpunt – Vertrekpunt
In dit voorbeeld is het aankomstpunt diamond 6, het vertrekpunt is diamond 3, dus het richtpunt is 3.
Een ander voorbeeld
De aankomstwaarde is 9 in dit voorbeeld. Het vertrek punt is 6, dus het richtpunt wordt dan 3.
.
.
Dubbele voorband (kort)
Wijze van spelen
Balhoogte: | Midden bal |
Effect: | Geen effect |
Keuvoering: | Zo vlak als mogelijk, rustige afstoot |
Richtpunt: | Tegenover berekend punt |
Nummering van de diamonds
Nevenstaand figuur laat de nummering van de verschillende gebieden zien.
De verdeling van de nummers van de die gebieden is niet evenredig en daardoor wat lastiger te onthouden.
Beperking van de geldigheid
Deze positie heeft een ruim bereik van geldigheid. Het is wel belangrijk dat de 2e en 3e bal niet ver van de band liggen en er een afstand tussen die ballen is.
Het vertrekpunt ligt op korte band bij de speelbal en het richtpunt ligt op de regenoverliggende lange band.
De berekening
Het aankomstpunt moet geschat worden en dan is de berekening een eenvoudige vermenigvuldiging:
Richtpunt = Vertrekpunt * Aankomst
.
,
Dubbele voorband (lang)
Wijze van spelen
Balhoogte | Midden bal |
Effect | Geen effect |
Keuvoering | Zo vlak als mogelijk |
Afstoot | Rustig doorgaand met de keu |
Beperking geldigheid
Deze positie heeft een ruim bereik van geldigheid. Het is wel belangrijk dat de 2e en 3e bal niet ver van de band liggen en er een afstand tussen die ballen is.
Het vertrekpunt ligt op korte band bij de speelbal en het richtpunt ligt op de regenoverliggende korte band.
De nummering
Onderstaand figuur laat de nummering van de verschillende gebieden zien.
De nummering van de die gebieden is met ongelijke intervallen en daardoor wat lastiger te onthouden.
De berekening
Het aankomstpunt moet geschat worden en dan is de berekening een eenvoudige vermenigvuldiging:
Richtpunt = Aankomstpunt * Vertrekpunt
Nog een voorbeeld
Uitbreiding van het Systeem
De methode is uit te breiden met de speelbal vertrekkend van de lange band. De berekening is identiek, zij het dat er met decimale gerekend moet worden.
.
.
Kraker
Wijze van spelen
Balhoogte: | Midden bal |
Effect: | Maximaal tegeneffect |
Keuvoering: | Zo vlak als mogelijk |
Richtpunt: | Tegenover berekend punt |
Stootsterkte: | Stevig doorgaan met de keu |
Patroon van de stoot
Heb de term “kraker” gebruikt omdat die term regelmatig voor zo´n stootbeeld gebruikt wordt.
Bepaling van het rendment van het biljart
Niet ieder biljart is identiek, daar is het belang om met een teststoot te gebruiken om het rendement van het gebruikte effect te bepalen.
Door met vlakke keu en maximaal effect, parallel aan de lange band, naar korte band te spelen kan men het resultaat op de derde band bekijken.
Meestal zal dat rond de 32 liggen.
In de voorbeelden wordt deze waarde aangehouden maar kan voor ieder biljart anders zijn.
Berekeningsmethode
Trek een denkbeeldige lijn door de speelbal en de rechterbovenhoek. Deze lijn snijdt, in dit geval, de korte band op punt 8.
Trek daarna een lijn door de rechterbovenhoek en de gewenste postitie van de speelbal om het punt te maken. In dit geval levert dat punt 13 op.
Als wit de speelbal is dan wordt het richtpunt 11
Als geel de speelbal is dan wordt het resultaat:
17 + 11 = 28
[/raw]
Het richtpunt wordt dan:
4 = 32 – 28
Nog een voorbeeld
Bijzonder dank aan dhr. Jan G. van der Kraan voor
zijn vertaling en verdere Nederlandstalige uitwerking van
de aanvullende diamondsystemen van BC Sottevillais.
Bezoek de site van Jan voor meer driebandensystemen.