De website was jarenlang gehost bij Webreus.
Dat ging redelijk goed, met af en toe wel een klein probleem, maar dat werd altijd snel opgelost door de supportafdeling van Webreus.
Langzaam maar zeker werd de service in de afgelopen jaren minder en dat niet alleen, de website was zelfs regelmatig onbereikbaar. De ene minuut kon een bezoeker nog een pagina laden, de andere minuut lag de hele website er uit.
Op het laatst was het eerder regel dan uitzondeirng dat mijn website 8 uur per dag offline was (ACHT UUR !!!). Bezoekersaantallen liepen terug van 1000 naar nog maar net 250 per dag!
Contact opnemen met de supportafdeling leidde tot niets, omdat ze niet meer reageerden op vragen of aangemaakte tickets. Normaal was ik al lang weg geweest, ware het niet dat ik een enorm grote website heb met meer dan 450 pagina’s en verhuizen niet gemakkelijk of bijna onmogelijk was. Althans dat dacht ik altijd.
Na lang zoeken en rondvragen kwam ik in april de naam en het adres van Argeweb tegen. Iedereen was lovend over Argeweb en hun website leek dat te bevestigen: “Wij gaan voor 100% klanttevredenheid!”. Okee!
Uiteindelijk toch maar eens gebeld naar Argeweb en mijn problemen uitgelegd. “Wij regelen álles!” was het antwoord. “Wij verhuizen uw website, de database en alle bestanden en wij stoppen pas als u helemaal tevreden bent”. Wow!
Had ik daar nu werkelijk zoveel jaren tegen aan zitten hikken?
Nadat ik verhuistokens had aangevraagd bij Webreus (binnen 1 uur na aanvragen had ik ze binnen, dat kan dan weer wel) en deze doorgegeven had aan Argeweb, gingen zij aan de slag.
Het duurde iets langer dan dat ook zijzelf verwacht hadden. Normaal zetten zij een website in zijn geheel over in een halve tot hooguit anderhalve dag, maar bij mijn website liepen ze toch tegen wat problemen aan. Zoals het niet kunnen vinden van alle bestanden, maar vooral ook het niet kunnen backuppen van al mijn bestanden op de Webreus server. De medewerker van Argeweb gaf aan “De server is grote gedeelten van de dag niet bereikbaar!?”. Ja, lastig he!? was mijn reactie 😂
Maar goed, ik moet het de medewerker nageven, hij gaf niet op en uiteindelijk kreeg ik van hem na twee en een halve week witte rook. De website was overgezet en meteen bereikbaar.
Wow! Is het écht gelukt!?
Voorzichtig typte ik de letters in de browser: b o m m e l t j e . n l en gaf een Enter en BOEM… de website stond er. Vliegensvlug. Bij Webreus duurde het altijd minimaal 6 tot 10 seconden of langer voordat ik wat op het scherm zag en nu was de pagina binnen een fractie van een seconde compleet geladen. Wow!
De website was supersnel geworden en alles werkte zoals het zou moeten werken!
Nu we toch bezig waren heb ik ook meteen maar een SSL certificaat in laten stellen, waardoor de website wel weer wat langzamer werd) en dat gaf helaas een kleine terugslag. Mijn website heeft veel zogenaamde mixed content (http en https door elkaar) en dan worden bepaalde onderdelen simpelweg niet getoond. De oplossing was de aanschaf van een plugin, waarbij ik per pagina in kan stellen of deze als http of als https moet worden getoond. Met name fijn voor de weersite, waar je toch vooral te maken hebt met veel externe (http) content. Maar goed, probleem opgelost.
Tot slot heb ik nog een kleine 200 interne verwijzingen op zeker 80 pagina’s aan moeten passen, waarbij er nog werd verwezen naar de oude situatie (waarbij ik content op meerdere domeinnamen had staan).
Eind mei was het dan eindelijk zo ver. Na jéááren van problemen bij de vorige hoster dan toch eindelijk de website succesvol verhuist naar een hoster, die klanttevredenheid voorop stelt en een méér dan geweldige service levert.
Top werk Argeweb!
.
PS
Bovenstaande is beslist niet om Webreus een sneer na te geven.
Webreus is altijd een prima provider geweest voor mij, maar de laatste jaren is hun dienstverlening beneden alle peil geraakt. Afgenomen diensten werden niet meer geleverd en de support was onbereikbaar. Dan moet je er ook niet raar van opkijken als klanten hun heil elders gaan zoeken! Hopelijk gaat het Webreus binnenkort weer wat beter.