.
Weeralarmen door het KNMI
Groen
Er is geen bijzondere waakzaamheid wat het weer betreft nodig.
Geel
Het weer is potentieel gevaarlijk. De verwachte weerfenomenen zijn niet uitzonderlijk
Oranje
Het weer is gevaarlijk. Er worden ongewone meteorologische omstandigheden verwacht
Rood
Het weer is erg gevaarlijk. Bijzonder intense meteorologische omstandigheden worden verwacht.
.
Fenomeen |
Criterium waarschuwing gevaarlijk weer |
Criterium waarschuwing extreem weer |
Gladheid en |
|
|
Onweer |
Lokale onweersbuien met lokaal één of meer van de volgende verschijnselen:
|
Georganiseerde onweersbuien met lokaal één of meer van de volgende verschijnselen:
|
Regen |
|
|
Temperatuur |
Minimaal 1 van de volgende criteria:
|
Minimaal 1 van de volgende criteria:
|
Windstoten |
|
|
Zicht |
|
|
Wnd en |
|
|
Criteria voor een weeralarm: Het Weeralarm is een ernstige waarschuwing van het KNMI bij extreme weersomstandigheden die gevaar of overlast opleveren en kunnen leiden tot ontwrichting van de samenleving. De verschijnselen moeten zich op grote schaal voordoen, dat wil zeggen in een gebied ter grootte van minstens 50 bij 50 kilometer (of over een lengte van minstens 50 kilometer). Het Weeralarm kan geldig zijn voor het hele land of regionaal voor bepaalde provincies. Het Weeralarm wordt uitgegeven vanaf 12 uur voor het verschijnsel met een zekerheid van minstens 90 procent kan optreden. Een Weeralarm kan worden voorafgegaan door een waarschuwing (vanaf 48 uur voor het verschijnsel kan optreden) en een waarschuwing voor extreem weer (vanaf 24 uur voor het verschijnsel met een zekerheid van minstens 60 procent kan optreden).
|
Fenomeen | Criterium | Gevolgen/effecten |
Windstoten | Zomerhalfjaar (mei-oktober): vlagerige wind met uitschieters van meer dan 100 km per uur.Winterhalfjaar (november-april): vlagerige wind met uitschieters van meer dan 120 km per uur in de kuststrook en/of meer dan 100 km/uur in het binnenland. | Groot risico door omvallende bomen, het loskomen en rondvliegen van boomtakken, dakpannen, dakbedekking en gevelplaten en het omvallen van grote objecten zoals bouwsteigers en hijskranen. Zeer gevaarlijk voor kwetsbare deelnemers aan het wegverkeer (met name (brom)fietsers, motorrijders, vrachtauto’s, auto’s met aanhanger en caravans en in het zomerhalfjaar ook watersporters) en kans op ontwrichting van het openbaar vervoer en grote schade. |
Onweer | 500 ontladingen of meer per 5 minuten in een gebied minstens ter grootte van het standaardgebied* | Risico om door de bliksem getroffen te worden. Zeker in het open veld, op of aan het water, in de buurt van hoge bomen en op andere gevaarlijke plaatsen is er een sterk verhoogd risico op blikseminslag. Onweer gaat bovendien vaak vergezeld van veel wind en/of (zeer) zware windstoten en soms ook hagel wat schade kan opleveren. |
Regen | 75 mm of meer in 24 uur in een gebied minstens ter grootte van het standaardgebied* | Risico op en gevaar voor het overstromen van rivieren en beken. Aangrenzende gebieden kunnen daardoor onder water komen te staan.Bovendien geeft langdurige overvloedige regen gevaar voor lokale wateroverlast. Zo kunnen er kelders onderlopen en kan het verkeer op de daarvoor gevoelige plekken ernstige hinder en groot gevaar ondervinden van water dat op de weg blijft staan.Met name in stedelijke gebieden, maar ook in gebieden met minder capaciteit om water te bergen of een slechte waterafvoer bestaat bij overvloedige regenval het risico op maatschappelijke ontwrichting en wateroverlast. |
Sneeuwval | Sneeuwval met een hoeveelheid van minstens 3 cm in 1 uur of minstens 10 cm in 6 uur over een gebied minstens ter grootte van het standaardgebied* | Groot gevaar voor kwetsbare deelnemers aan het wegverkeer (met name (brom)fietsers, motorrijders, vrachtauto’s, auto’s met aanhanger en caravans) en een grote kans op ontwrichting van het openbaar vervoer.Dakconstructies kunnen instabiel worden bij grote sneeuwlast. |
Sneeuwval | Sneeuwval of driftsneeuw bij windkracht 6 of 7 over een gebied minstens ter grootte van het standaardgebied* | Groot gevaar voor kwetsbare deelnemers aan het wegverkeer (met name (brom)fietsers, motorrijders, vrachtauto’s, auto’s met aanhanger en caravans) en een grote kans op ontwrichting van het openbaar vervoer. Wegen raken mogelijk versperd door sneeuwophopingen en sneeuwduinen. Zicht vermindert. |
IJzel of ijsregen | Gladheid op grote schaal ten gevolge van ijzel of ijsregen in een gebied minstens ter grootte van het standaardgebied* | Groot gevaar voor kwetsbare deelnemers aan het wegverkeer (met name (brom)fietsers, motorrijders, vrachtauto’s, auto’s met aanhanger en caravans) en een grote kans op ontwrichting van het openbaar vervoer.Groot risico op het afbreken van takken en soms het bezwijken van bomen en hoogspanningskabels.IJzel, bevriezing en opvriezing kunnen voor extreme gladheid zorgen. De gladheid kan bovendien zeer verraderlijk zijn omdat deze verschijnselen soms moeilijk zichtbaar zijn. |
.
.
Archief weeralarmen KNMI:
- Weeralarmen code rood en oranje in 2024
- Weeralarmen code oranje en rood in 2023
- Weeralarmen code oranje en rood in 2022
- Weeralarmen code oranje en rood in 2021
- Weeralarmen code oranje en rood in 2020
- Weeralarmen code oranje en rood in 2019
- Weeralarmen code oranje en rood in 2018
- Weeralarmen code oranje en rood in 2017
- Weeralarmen code oranje en rood in 2016
- Weeralarmen code oranje en rood in 2015
- Weeralarmen code oranje en rood in 2014
- Weeralarmen code rood en oranje in 2013
- Weeralarmen code oranje en rood in 2012
- Weeralarmen code oranje en rood in 2011
- Weeralarmen code oranje en rood in 2010
Datum |
Tijd |
Voorwaar-
schuwing |
Weeralarm |
20 dec 2009 | 10u42 – 19u44 | Zware sneeuwval | |
20 aug 2009 | 8u41 – 22u04 | Zeer zware windstoten/ zwaar onweer | |
3 juli 2009 | 14u12 – 19u56 | Zwaar onweer | |
12 maart 2008 | 5u03 – 14u04 | Zeer zware windstoten | |
22/23 december 2007 | 19.01 (22) – 08.00 (23) | IJzel | |
8 juni 2007 | 17.37 – 21.52 | Zwaar onweer | |
7/8 febr 2007 | 17.51 (7)- 18.46 (8) | 12.33 | Zware sneeuw |
17/18 jan 2007 | 17.33 (17) – 23.19 (18) | 12.11 (17) | Zware storm aan de kust met kans op zeer zware windstoten in het binnenland |
10/11 jan 2007 | 17.36 (10) – 18.24(11) | 11.34 (10) | Zeer zware windstoten |
30/31 dec 2006 | 12u02 – 1u 45 | 4u53 | Zeer zware windstoten |
31 okt/1 nov 2006 | 18u19 – 9u28 | Zware storm Wadden/ zeer zware windstoten noorden | |
29/31 dec 2005 | 4u57 (30) – 5u55 (31) |
11u45 (29) | sneeuwjacht/ ijzel |
24/26 nov 2005 | 17u00 (25) – 0u55 (26) | 10u16 (24) | Zeer zware windstoten/ zware sneeuw |
7/8 jan 2005 | 5u38 – 14u07 | 15u24 (7) | Zeer zware windstoten |
Dalend publiek vertrouwen in weeralarmen
door te kust en te keur vermelding van code geel
Sinds de invoering van de weeralarmen met de codes groen, geel, oranje en rood zijn er diverse gevallen geweest waarbij de waarschuwing terecht werd afgegeven. De media, in hun eeuwige zoektocht naar welk nieuws dan ook, is hier opgedoken en is daarin wat doorgeslagen, bijvoorbeeld als het om weeralarm Geel gaat. Weeralarm Geel wil niets anders zeggen dan dat de mogelijkheid op gevaarlijk weer bestaat. Neem er notie van en houdt het in de gaten, maar meer ook niet. Het kan zelfs gebeuren dat men er weinig tot niets van merkt.
Ondanks dat de Nederlander altijd precies wil weten wat het weer gaat doen, heeft hij toch het gevoel dat hij om de oren wordt geslagen met de ene na het andere weeralarm (geel). Mag het hart van weerliefhebbers bij weeralarm geel dan wat harder gaan slaan; bij de rest lijkt het steeds meer irritatie op te wekken.
Het zou wellicht goed zijn als de media code geel niet meer actief meldt en dat zij enkel bij code oranje en rood de lezers en luisteraars waarschuwt!? De veiligheid van mensen is immers niet gebaat bij een afnemend vertrouwen in het waarschuwingssysteem. (PvB)
.
7 vragen over de weeralarmen
Bovenstaande zorgen uitte ik een jaar of 5 geleden en recentelijk zag ik een interview van nu.nl met 7 vragen aan het KNMI over de weeralarmen.
- Code geel: mogelijk kans op gevaarlijk weer, wees alert
- Code oranje: grote kans op gevaarlijk weer, wees voorbereid
- Code rood: weeralarm voor extreem weer met veel impact
Geven jullie de codes niet ten overvloede af? Straks nemen mensen geen maatregelen meer.
“Nee, dat doen we niet. We geven de codes heel zorgvuldig af. We verkleinen hiermee maatschappelijke schade en problemen van extreem weer. Ook vandaag is lokaal veel overlast; wegen zijn ondergelopen en het water stroomt sommige gebouwen binnen.”
Ik heb het idee dat er steeds vaker codes worden afgegeven. Klopt dit?
“Het aantal keren dat we de codes afgeven neemt in vergelijking met andere jaren niet toe. Wat we wel zien, is dat code geel vaker aandacht in de media krijgt. Dat is fijn, maar soms krijgen mensen de verkeerde indruk. Wanneer we bijvoorbeeld code geel afgeven voor onweer, dan schrijven media soms ‘KNMI geeft weeralarm af’. Daarmee wordt de code geel, onze lichtste waarschuwing, zwaarder gemaakt dan waarvoor hij bedoeld is (alleen code rood is een weeralarm, red.).”
Waarom bestaat code geel nog? Code oranje of rood valt nog te begrijpen omdat de kans groot is, code geel lijkt mij verwaarloosbaar.
“Code geel is, in tegenstelling tot de andere codes, meer doelgroepgericht. Als je de hele dag binnen aan het werk bent, merk je er misschien minder van. Maar tijdens bijvoorbeeld een avondvierdaagse is het goed als de organisatoren gewaarschuwd zijn voor onweersbuien. Het kan zijn dat jij minder rekening hoeft te houden met het weer dan een ander. Ook voor maatschappelijke partijen als Rijkswaterstaat, Schiphol, ProRail, politie en brandweer is het noodzakelijk zorgvuldig te anticiperen op extreem weer.”
Is een provincie niet een te groot gebied voor weercodes?
“Het is onze taak vanuit de overheid om dit per provincie te doen. We proberen de weercodes per provincie steeds beter te duiden, bijvoorbeeld via weerkaarten op sociale media en de teksten op onze website. We hebben het over ‘het westen’ van de provincie, niet enkel over het hele gebied.”
Is het niet tijd voor een nieuw systeem?
“We denken na over een systeem op kleinere schaal, maar daar komen heel veel vragen bij kijken. Hoe moeten we die kleinere gebieden dan indelen? Wat vinden onze stakeholders? En is Nederland überhaupt wel geschikt voor een kleinere schaal?”
Voor wie zijn weercodes bedoeld? Alleen voor burgers, of ook voor organisaties?
“Voor beide. De codes zijn een handreiking naar de burger. Doe er zelf je voordeel mee. Maak eigen afwegingen. Een huisarts zal bij oranje nog gewoon zijn patiënten bezoeken. Een ander zal iets een dagje uitstellen. Daarnaast zijn er verschillende organisaties waarbij bij code oranje verschillende protocollen in werking worden gezet. Zo zijn de brandweer, de politie en de veiligheidsregio’s bijvoorbeeld alerter. De codes gelden dus voor zowel het algemene publiek als voor organisaties.”
Wat vinden jullie van de kritiek op weercodes?
“We nemen kritiek serieus, maar de codes blijven een verwachting. Dit proberen we beter naar de mensen toe te communiceren. Zo komt het weleens voor dat bijvoorbeeld onweer zich toch niet verder ontwikkelt of verdwijnt boven de Noordzee. Maar we geven de codes natuurlijk niet zomaar af. Als we het doen, dan is er wel een reële kans. Mensen zijn ook geneigd om ‘missers’ lang te onthouden, maar de vele keren dat de waarschuwingen ‘in de roos’ zijn, vinden we vanzelfsprekend.”
.
Mijn advies? Handhaaf de codes, maar doe iets aan het ‘misbruik’ van code geel door de media!! (PvB).
.
Stormen krijgen namen
Stormen waarvoor het KNMI een code oranje of rood voor windstoten uitgeeft, krijgen sinds enkele jaren een naam. Uit onderzoek in Groot-Brittannië blijkt dat naamgeving van stormen het bewustzijn van gevaarlijk weer verhogen, een consistente boodschap aan het publiek geeft en mensen ertoe aanzet actie te ondernemen om schade en letsel te voorkomen. Het benoemen van stormen door het KNMI kan de communicatie van naderend gevaarlijk weer via de media en andere overheidsinstanties helpen. De criteria voor het benoemen van stormen is gebaseerd op een combinatie van zowel de impact die het weer kan hebben als de kans dat het weer optreedt. Een storm krijgt een naam bij een code oranje of code rood voor windstoten.
Onderstaand de namen van aanstaande stormen:
.